מחול ככלי לצמיחה אישית

המחול הוא אמצעי חינוכי, הבעתי, אומנותי ומקצועי המאפשר למבצע להתפתח, להיבנות ולהתחדש כאדם, כרקדן וכיוצר.
מאחר שהריקוד הוא צורך בסיסי ראשוני הטמון באדם מלידתו מאז מתמיד, החינוך לריקוד מסייע לו להכיר ביכולת התנועה שלו ועוזר לו למצות ולפתח את כישוריו.

 

מה משיגים באמצעות המחול?

 

בתחום הפיזי – מוטורי:

שכלול ופיתוח של מיומנויות כמו: גמישות,כוח, קואורדינציה, שווי משקל, נשמה זרימה תנועתית ומודעות גופנית תוך שימוש בחלל ובזמן.

 

בתחום הרגשי:

טיפוח דרך לביטוי אישי, המשלבת התמודדות עם תסכולים ,קונפליקטים ותחרות אישית ובינאישית.
דרך הוראת המחול, נטפח בתלמידה את היכולת ההתמדה, הסקרנות והסבלנות האישית והחברתית, נחזק את הדימוי והערך העצמי שלה ונעודד את ערכי הכבוד והענווה.
פיתוח תכונות ויכולות אלה יסייעו ויתמכו בתהליך התבגרות ועיצוב אישיותה של התלמידה.

 

בתחום השכלי:

פיתוח וחשיבה לוגית, אנליטית ומרחבית של התלמידה העוברת בלמידה תהליך מתמיד של הבנה, הפנמה, ביקורת ורפלקציה.

 

מחול ככלי לחינוך לערכים:

טיפוח ערכים אומנותיים – תרבותיים מחד וערכיים חברתיים אוניברסליים מאידך, (כגון: ערך הכבוד, הסבלנות והסובלנות ועוד)

 

מחול ככלי לפיתוח היצירתיות:

טיפוח המשאבים האישיים הריגושיים, האמוציונאליים, הקוגנטיביים והמוסיקאליים דרך שפת התנועה ועידוד לחיפוש אמירה אישית ומקורית.

באיזה אופן מאורגן החומר הנלמד?

המחול נלמד באופן הדרגתי, מהעקרונות הבסיסיים–הפשוטים אל המורכבים נדבך על נדבך.

בשלב הראשוני התחלתי –

מתייחסים לגוף=הכלי, ברמה של ידע פיזי – אנטומי המאפשר שיפור ההבנה, המודעות האישית והיכולות הפיזיות הריקודיות.
על בסיס זה יש להעשיר את הלכסיקון התנועתי ברמות ההבנה, הידע והביצוע.

בשלב המתקדם –
תוכל התלמידה להציג את תוצרי – הלמידה שלה ע”י ביצוע של קטעי מחול מורכבים בעלי רצף תנועתי ומוסיקלי
הנשענים על יכולת ריכוז גבוהה,הבנה ומודעות לתהליך התנועתי הפיזי והריגשי.

מטרות המחול המודרני:

– הכרת הגוף, הקניית ידע אנטומי (שלד, שרירים, מפרקים, מערכת הנשימה וכו’).
– התייחסות למרכיבים תנועתיים כמו: קימור, קיעור ,הטייה ,רוטציה וכו’
– התייחסות לאנרגיה פיזית כמו: רפוי – נוקשה, מעוצב –חופשי, איטי – מהיר, צמיחה – צניחה,זרימה – עצירה וכו’.
– שכלול היכולת התנועתית.
– התייחסות לאלמנטיים מוסיקליים: ריתמוס, דינמיקה, דופק, מיקצב וכו’.
– התייחסות לתנועה בבסיסים שונים כמו:כפות רגליים,אגן,גב,כתפיים וכו’.
– פיתוח קואורדינציה מורכבת של כלל איברי הגוף.
– שימוש ברצפה לנפילות,קפיצות,החלקות,סיבובים, גלגולים ועוד.
– הקניית המודעות לתנועה במרחב האישי והכללי.
– טיפוח הבעה אישית יצרתית. הגוף והכרת הגוף.
– הקניית ערכיים בסיסיים: כבוד, אחראיות, שיתוף פעולה, משמעת, ניקיון וסדר ועוד.
– הקניית הרגלי צריכה לגבי המחול הן כמבצעות והן כצופות.

דרך השיעורים נעודד את התלמידה להכיר את עצמה באמצעות גופה ולמצאו את הקשר בין היכולת הקוגנטיבית והיכולת הפיזית – תנועתית.
נאפשר שינויים בהרגלי החשיבה ונעודד האזנה עצמית וגילוי דרכי תגובה חדשים.
נאפשר לקשור את כל כישורה של התלמידה (המוטוריים, השכליים, הרגשיים והמוסיקאלים) לצורך חיפוש וחקר המודעות העצמית.